Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Kan ik betalen bij de levering?

Sommige ondernemingen geven u de mogelijkheid het goed bij de levering te betalen. Zo kunt u rechtstreeks betalen aan de persoon die het goed thuis bezorgt (contant of eventueel met maaltijdcheques of met uw debet- of uw kredietkaart). Soms moet u de bestelling zelf in ontvangst gaan nemen op een of ander afhaalpunt (benzinestation, supermarkt,…), waar u uw aankopen aan de kassa kunt betalen. Die formule wordt veel gebruikt in de voedingssector (online supermarkt, traiteur die aan huis levert, pizzabezorger,…).

Betalen bij de levering kan handig zijn als u geen ander betaalmiddel hebt of als u er tegen opziet uw kredietkaart op het internet te gebruiken, ondanks de beveiligingen die tegenwoordig bestaan.

Het systeem is evenwel lang niet veralgemeend op het internet en kan - om duidelijk praktische redenen - niet worden gebruikt voor internationale aankopen. Bovendien worden u vaak bijkomende kosten aangerekend. Ook moet u aanwezig zijn op het ogenblik van de levering of moet u zich verplaatsen om de bestelling te gaan afhalen.

Het is aan te raden om de staat en inhoud van het pak dadelijk bij de levering te controleren. In geval van problemen kunt u dit rechtstreeks aan de bezorger melden en eventueel vermelden op de leveringsbon. Bij zware beschadiging van het pak, kan u dit ook weigeren. Daarnaast beschikt u over een wettelijke garantie en meestal over een herroepingsrecht.

Aanverwante onderwerpen:
Ben ik verplicht te betalen vóór de levering?
Is het wettelijk een betaling vóór de levering te eisen?
Garantie, wat voorziet de wet?
Wat is het herroepingsrecht?