Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Labeling

Bepaalde e-handelaars zijn lid van een organisatie die een kwaliteitslabel voert. Door te klikken op de afbeelding van dit label op de e-commerce website kunt u over het algemeen meer vernemen over dit label en de garanties die het biedt.

Wat is labeling?

Labeling is een techniek die erin bestaat een label - of etiket - aan te brengen op een website, om erop te wijzen dat die website zich aan een aantal criteria houdt. Het labelen van websites heeft dus tot doel het vertrouwen van de consumenten te vergroten.

Kan ik vertrouwen op een label aangebracht op een website?

Een label heeft slechts zin indien het meer inhoudt dan alleen maar de eerbiediging van de bestaande wetgeving. Er bestaan tegenwoordig vele labels; het is dus aan te bevelen de betekenis en de authenticiteit van het label te controleren vooraleer erop te vertrouwen.

Vaak kan u op de afbeelding van het label klikken en verschijnen de regels over de oorsprong, de toekenningsvoorwaarden, de gevoerde controles, ... op uw scherm. In sommige gevallen kan men zelfs een gedetailleerd verslag raadplegen over de inspanningen van de onderneming om zich in regel te stellen met de criteria van het label.

Het belangrijkste is dat u weet wie aan de oorsprong van het label ligt en welke controles op de naleving van de criteria worden uitgevoerd. Het labelen kan immers intern of extern gebeuren, naargelang een of meer derde organisaties betrokken worden bij de controle. Externe labeling biedt meer waarborgen, omdat ofwel een toevallige controle ná de toekenning van het label wordt uitgevoerd, ofwel het label wordt toegekend op basis van een voorafgaande controle van de website.