Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Hoe kan ik reclame op het internet onderscheiden van informatie?

Bij de voorstelling van de website mag geen enkele verwarring mogelijk zijn tussen informatie en reclame. Reclame moet dus duidelijk herkenbaar zijn. Dit betekent in het bijzonder dat de onderneming het woord "reclame" moet vermelden, indien er een risico op verwarring bestaat. Bovendien moet de adverteerder (diegene voor wiens rekening reclame wordt gemaakt) duidelijk identificeerbaar zijn.

Advies: virale marketing

"Virale marketing" maakt gebruik van het principe van mond tot mond reclame: men stuurt u een boodschap toe die u graag zelf verder zal verspreiden. Door het doorsturen van de leuke sms of elektronische kaart aan anderen wordt u zelf uitdrager van het gepromote merk.

Deze marketingtechniek wordt gedoogd, maar de wettelijke bepalingen moeten steeds gerespecteerd worden: vermelding van het woord "reclame" indien de boodschap niet als dusdanig te herkennen is, de boodschap mag de consument niet in de war te brengen,….

Aanverwante onderwerpen:
Wat is misleidende reclame?
Is het toegelaten ongevraagde reclame via e-mail toe te sturen?
Wat te denken van promotionele wedstrijden en spelen?
Hoe zijn promotionele aanbiedingen gereglementeerd?