Consument
Background image
Consommateur 1
Consommateur 1
Consommateur 1

Is het toegelaten ongevraagde reclame via e-mail toe te sturen?

Neen! Volgens de Belgische wet (en Europese wetgeving) mag geen enkele reclame per e-mail worden verzonden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde. Dit is wat men in het vakjargon "opt-in" noemt. In geval van geschil zal de onderneming moeten bewijzen dat zij wel degelijk uw toestemming verkreeg. Deze wettelijke vereiste geldt eveneens voor de reclame via automatische oproepsystemen en faxen. Er bestaan wel enkele uitzonderingen.

U kunt verzet aantekenen tegen het feit dat uw persoonsgegevens (bijvoorbeeld gegevens betreffende uw postadres) worden gebruikt voor prospectiedoeleinden (bijvoorbeeld via direct marketing, of voor politieke prospectie). Dergelijk verzet is gratis en hoeft niet te worden verantwoord. In de regel gebeurt het verzet via een gedateerd en ondertekend verzoek. Voor telefonische oproepen kan dit ook gebeuren via de "bel-me-niet-meer-lijst".

Advies: wat houdt de opt-in voor reclame via e-mail in?

  1. Uw toestemming moet voorafgaandelijk worden gegeven; met andere woorden vóór enige verzending van reclame via e-mail.

  2. Uw toestemming moet met volledige kennis van zaken gegeven zijn. Daartoe moet u alle nuttige inlichtingen krijgen die u kunnen helpen bij uw keuze:

    • om welke onderneming het gaat (naam en adres);
    • dat uw persoonsgegevens zullen worden gebruikt voor publicitaire doeleinden;
    • of een antwoord op een vraag op een formulier al dan niet verplicht is (bv. * naast de velden die verplicht moeten worden ingevuld);
    • dat u het recht heeft uw gegevens te consulteren en te verbeteren;
    • dat u het recht heeft om u, op uw eerste verzoek en gratis, te verzetten tegen de verwerking van deze gegevens voor marketingdoeleinden.
  3. De toestemming moet vrij zijn, d.w.z. dat er geen druk op u mag worden uitgeoefend. Als uw e-mailadres wordt gevraagd voor de levering van een dienst of goed, dan mag u niet worden gediscrimineerd indien u weigert reclame per e-mail te ontvangen.

    Om toegang te krijgen tot sommige sites of in aanmerking te komen voor gratis diensten of promotieaanbiedingen moet u vaak uw e-mailadres en bepaalde andere persoonsgegevens meedelen. Die gegevens worden dan gebruikt voor direct-marketingdoeleinden. Zo'n praktijk is echter alleen geoorloofd als de handelaar alle bepalingen van de privacywet nakomt en uw voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming bekwam.

  4. De toestemming moet specifiek zijn: Uw toestemming mag niet voor om het even wat worden gebruikt, maar specifiek voor het toezenden van e-mailreclame en/of het doorgeven van persoonlijke gegevens aan derden. Als u akkoord gaat met het versturen van advertenties per e-mail, betekent dit nog niet dat uw adres aan derden mag doorgegeven worden.

Aanverwante onderwerpen:
Welke informatie moet in e-mailreclame worden vermeld?
Kan ik mij verzetten tegen het ontvangen van reclame via e-mail? Hoe?